World Aids Day 2017

I dag – den 1. december – er det World Aids Day. I dag mindes Danmarks Bløderforening de 91 blødere, der blev smittet med hiv via deres faktormedicin i 1980erne.

91 danske blødere – børn, unge og voksne – blev smittet med hiv som følge af bløderskandalen. Dengang var hiv en dødsdom. Lægevidenskaben har heldigvis udviklet sig siden 1980erne og har muliggjort, at 25 af de hiv-smittede blødere har overlevet takket være medicinsk behandling.

Viden om livskvalitet

Danmarks Bløderforening har gennem 30 år samlet data om udvikling i danske bløderes livskvalitet, også blandt blødere med hiv. Undersøgelserne viser, at sygdommen fortsat fylder meget i blødernes bevidsthed. Mange oplever også at der forsat findes mange fordomme omkring hiv på trods af, at sygdommen i dag er velbehandlet.

På baggrund af livskvalitetsundersøgelserne har Danmarks Bløderforening nu fået mulighed for i udarbejde to videnskabelige artikler om udviklingen i livskvalitet blandt de danske hiv-smittede blødere. Det er medicinalfirmaet Gilead, der har støttet projektet, som starter i det nye år.

Formand for Danmarks Bløderforening, Jacob Bech Andersen er glad for, at det nu lykkes at publicere resultaterne om de hiv-smittede bløderes livskvalitet:

- At overleve en dødsdom sætter sine spor i mennesker. Derfor er det vigtigt, at vi som forening fortsat støtter gruppen af hivsmittede blødere efter bløderskandalen og dokumenterer, hvordan deres liv har formet sig. For de repræsenterer en del af Danmarks historie, som aldrig må glemmes eller gentage sig.

Holder stadig sammen

Gruppen af hivsmittede blødere deler en helt særlig historie og har fortsat brug for støtte til at håndtere de udfordringer, som livet efter dødsdommen giver.  I anledningen af World Aids Day holdes traditionen tro frokost i netværket for hiv-smittede blødere.

Læs mere om Blødersagen her >>

Læs mere om livskvalitetsartiklerne her >>

Læs mere om World Aids Day her >>

Udgivet: 01-12-2017